Anja de Crom deelt haar kennis.

 

Meer weten? Klik hier.

Ja, ik wil: nieuwsbrieven en de Algemene Verordening Gegevensbescherming

Verstuur je een nieuwsbrief naar je klanten of relaties binnen de Europese Unie? Dan geldt de Europese wet General Data Protection Regulation voor jou. De GDPR gaat over persoonsgegevens van Europese burgers. Wie binnen de Europese Unie mailadressen verzamelt en mails verzendt, moet voldoen aan deze wet (in Nederland: Algemene Verordening Gegevensbescherming of kortweg AVG).

De eisen voor het aanmeldproces voor nieuwsbrieven (e-mailmarketing) zijn in deze wet behoorlijk aangescherpt.

Ja, ik wil!

Het aanmelden (opt-in) moet bijvoorbeeld een duidelijke en bevestigende actie zijn. De gebruiker moet een vakje aanvinken waarin hij toestemming geeft om zijn/haar adres te gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven, of op een knop "Ja, ik geef toestemming" klikken.

Zo’n ja-ik-wil-vakje mag niet automatisch aangevinkt zijn. De opt-in mag ook geen voorwaarde zijn voor iets anders, of deel uitmaken van je algemene voorwaarden.

Toestemming aantonen

Dat een gebruiker toestemming heeft gegeven, moet je kunnen aantonen. En niet alleen dat-ie dat heeft gedaan, maar ook hoe, waar en wanneer, aan wie, waarvoor en in welke context.

Nieuwsbriefprogramma’s als Mailchimp houden dat al heel lang keurig bij, de Joomla-extensie AcyMailing ook. Maar heb je je mailadressen op een andere manier gekregen en heeft iemand dus niet expliciet toestemming gegeven? Dan mag je het mailadres niet gebruiken. Doe je dat toch en dient iemand een klacht in, dan kun je een fikse boete krijgen.

Per nieuwsbrief

De opt-in (toestemming) geldt per type nieuwsbrief. Als iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief "kinderboeken", dan mag je die niet (automatisch of handmatig) ook aanmelden voor de nieuwsbrief "Barbies"; dat mag alleen de gebruiker zelf doen.

Alleen nieuwsbrieven of ook andere dingen?

Je vermoedde het waarschijnlijk al, maar toch: ga je nog meer doen met de gegevens, behalve alleen inschrijven voor de nieuwsbrief? Dan moet de gebruiker daar apart toestemming voor geven.

Bestaande klanten

Een uitzondering vormen - nog steeds - je bestaande klanten (mensen met wie je een "factuurrelatie" hebt). Die mag je op dit moment nog wel informatie sturen over producten die vergelijkbaar zijn met wat ze gekocht hebben. Voor klanten geldt namelijk de e-Privacy Regulation. Zij hoeven geen opt-in aan te klikken; bij klanten kun je volstaan met een mogelijkheid tot opt-out (een afmeldlink dus).

Toch is het slim om ook klanten die producten of diensten van je afnemen te vragen om toestemming; dan ben je alvast voorbereid, mocht de situatie veranderen. Heb je het aanmelden voor de nieuwsbrief gekoppeld aan - bijvoorbeeld - een bestelling in de webshop? Toon dan je aanmeldformulier na het bestelproces, bijvoorbeeld in het bedankt-bericht. Op die manier is het aanmelden een op zichzelf staande actie.

Afmelden

Je bent verplicht om duidelijk en in eenvoudige taal te vertellen hoe mensen zich weer kunnen afmelden.  Dat afmeldproces moet transparant en begrijpelijk zijn. Dat betekent: een knop of keuzevakje "afmelden voor deze nieuwsbrief", en een duidelijke bevestiging dat de gebruiker afgemeld is en waarvoor.

Privacybeleid

Als je het helemaal netjes wilt doen, kun je een privacybeleid opstellen. Dat moet natuurlijk ook voldoen aan de GDPR/AVG. Je legt erin vast wat er met de gegevens gebeurt, waar ze zijn opgeslagen, welke rechten de abonnee heeft en hoe hij/zij een klacht kan indienen.

Als er iets misgaat: meldingsplicht

Bedrijven zijn verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die zij in hun bezit hebben. Is er een datalek, of wordt je site met persoonsgegevens (ingevulde formulieren, nieuwsbriefabonnees) gehackt, dan moet je dat melden bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Die onderzoekt aangiften, hacks, waarschuwt en legt soms boetes op.

Bereid je nu al voor

Voor je het weet is het mei 2018 en dan ben je te laat. Bereid je dus nu al voor: heb je al een mailinglijst, check dan of is vastgelegd of en hoe je toestemming hebt verkregen en wanneer.

De bezem erdoor!

Is de herkomst van je mailadressen niet meer te achterhalen? Dan is het misschien een optie om in een nieuwsbrief (nu mag dat nog) mensen te vragen zich alsnog officieel aan te melden: "wilt u onze nieuwsbrief blijven ontvangen, klik dan hier" en met een schone lijst verder te gaan.

Het voordeel? Je kunt alle abonnees eruit knikkeren die de nieuwsbrief al tijden niet meer openden omdat ze niet geïnteresseerd meer zijn. Voordeel daarvan is weer dat je bij aanbieders als Mailchimp weer wat verder verwijderd raakt van je maximale aantal abonnees. En, altijd een lekker gevoel: het percentage geopende nieuwsbrieven zal flink stijgen. Kortom: dit is het moment om de bezem door je mailinglijst te halen!

Joomla! tips ontvangen?

  1. Please let us know your name.
  2. Please let us know your email address.
  3. Antispam testvraag: wat is Anja's voornaam?
  4. Dat klopt niet, probeer het nog eens

Meer nieuws & tips

  • Ja, ik wil: nieuwsbrieven en de Algemene Verordening Gegevensbescherming

    Misschien heb je het al horen gonzen: op 25 mei 2018 treedt een nieuwe Europese wet in werking, de General Data Protection Regulation, oftewel GDPR. Die GDPR gaat over persoonlijke gegevens van Europese burgers. In Nederland heet deze wet de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hij vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens. En als je nu denkt: oké, daar heb ik niets mee te maken, lees dan vooral nog even door.
  • Technisch onderhoud van mijn Joomla-website, kan ik dat zelf?

    Je nieuwe website is live en je gaat lekker aan de slag met het bijhouden van de inhoud: bloggen, nieuwsartikelen, foto’s, misschien een agenda en een nieuwsbrief, zodat je site voortdurend actueel is en goed scoort in de Google rankings. Maar hoe zit het met het bijhouden van de techniek?
  • From Russia with Love

    De website van Joop (gebouwd met Joomla 2.5.28) deed het prima, dus hij zag eigenlijk niet in waarom hij hem zou moeten updaten. Tot hij ongewenst bezoek kreeg van Russische hackers. Lees hier hoe het goed kwam.
  • Probleemloos updaten van Joomla! 3.6.0 naar 3.6.1 (of 3.6.2)

    Ha fijn, een update! Snel even installeren... en dan krijg je een foutmelding. Wat nu? De handigste truc is zorgen dat je die foutmelding níét krijgt. Hieronder lees je hoe je dat doet. En mocht je de foutmelding al hebben, dan lees je hier ook hoe je het oplost.
  • Gratis personeel: laat je website voor je werken

    Voor veel mensen is een website vooral een visitekaartje of een digitale folder. Maar wie een beetje slim nadenkt maakt er een gratis personeelslid van, dat allerlei klussen zonder morren voor je uitvoert. Kun je je daar niet zo veel bij voorstellen? Dan vind je hier drie voorbeelden: twee free marketeers en een afdeling automatisering.
  • May the Forms be with You - Part I

    De handigste manier om informatie in of uit je database te krijgen? Een formulier. Formulieren zijn de power-ups van je website. Je kunt ze gebruiken voor simpele dingen. Een contactformuliertje is zo gemaakt. Maar wist je dat je met formulieren ook een mini-webshop kunt bouwen? Of het invoeren van gegevens in een extensie kunt vergemakkelijken? Of een workflow kunt vormgeven?
  • AcyMailing inschrijfformulier maken met antispam

    Nieuwsbrieven versturen vanuit je website, het kan met AcyMailing. Maar de gratis starter editie heeft in het aanmeldformuliertje geen mogelijkheid om spam te voorkomen. Hoe regel je dan dat je website niet overladen wordt door spamrobots die duizenden aanmeldformuliertjes invullen? Je kunt de betaalde editie aanschaffen – of een aangepast aanmeldformulier maken in RSForm!Pro.
  • Dokter Joomla, moet ik naar de JoomlaDagen?

    Twijfel je of je naar de JoomlaDagen moet gaan? Dat deed ik ook, ooit (toegegeven, niet zo lang, maar toch). In deze blog zet ik een paar vragen op een rijtje. En ik wil natuurlijk niet vooruitlopen op mijn eigen adviezen, maar noteer maar vast in je agenda: 31 maart t/m 2 april 2017, Woudschoten, Zeist.
  • Ingebouwde SEO-tool voor je Joomla!-site

    Dat niet-werkende links slecht voor je website zijn, hoef ik je denk ik niet te vertellen. Maar wist je dat Joomla! een ingebouwde tool heeft om niet-werkende links te fiksen? En dat je die tool ook voor allerlei andere doeleinden kunt inzetten, bijvoorbeeld om zoekmachinevriendelijke links te creëren?
  • Joomla! nieuws & tips in je mailbox

    Nieuwe Joomla-versies. Updates voor extensies. Informatie over veiligheidsrisico’s. Handige tips en trucs en slimme weetjes: soms is het fijn als iemand je gewoon even op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen.

Joomla! 3 Certified Administrator

© 2017 Anja de Crom, 06 - 11 05 71 71