Anja de Crom deelt haar kennis.

 

Meer weten? Klik hier.

Foto: eddiedangerous (Flickr) under Creative Commons license

Gratis personeel: laat je website voor je werken

Voor veel mensen is een website vooral een visitekaartje of een digitale folder. Maar wie een beetje slim nadenkt maakt er een gratis personeelslid van, dat allerlei klussen zonder morren voor je uitvoert. Kun je je daar niet zo veel bij voorstellen? Dan vind je hier drie voorbeelden: twee free marketeers en een afdeling automatisering.

Free marketeer 1: de nieuwsbrief

Gratis en voor niks mensen met regelmaat herinneren aan jouw deskundigheid? Begin een nieuwsbrief! In dit gratis personeelslid hoef je maar een klein beetje te investeren: je moet een nieuwsbrief inrichten, zorgen dat mensen zich kunnen aanmelden, en nieuwsbrieven versturen (dat kan ook automatisch: je kunt sommige nieuwsbrieven zo inrichten dat er een berichtje uitgaat zodra er nieuwe content op je website staat).

Je moet natuurlijk wel iets te melden hebben: ga bloggen of deel informatie van anderen die voor jouw potentiële klanten belangrijk is (nee, dat is niet eng of dom; het laat zien dat jij je vakgebied kent en weet waar je interessante informatie kunt vinden). Segmenteer eventueel je nieuwsbrief op onderwerp en laat bezoekers kiezen waar ze nieuws over willen ontvangen. Dat geeft meteen inzicht in de interesses van je bezoekers.

Hou je niet van bloggen? Bedenk elk kwartaal een nieuwe actie en stuur daar nieuwsbrieven over.

Afdeling automatisering: het formulier

Het formulier is je meest ondergewaardeerde medewerker. Daar zit-ie, in de postkamer wachtend om weer eens iets van A naar B te brengen, terwijl hij zo veel meer in zijn mars heeft. Laat het idee van het inschrijf- of contactformuliertje eens los, en gebruik formulieren om delen van je bedrijfsprocessen te automatiseren of een compleet virtueel kantoor op te zetten.

Geef je een online cursus? Regel al het huiswerk met formulieren.

Heb je een ebook geschreven? Bouw een formuliertje met iDEAL waarmee bezoekers het kunnen kopen. Dat proces kun je volledig automatiseren, zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.

Ben je coach of adviseur? Laat je potentiële klanten zelf al wat voorwerk doen met een 'welk-traject-past-bij-mij'-stappenformulier.

Als je er even voor gaat zitten, heb je in een mum van tijd van alles bedacht dat jou in contact brengt met je bezoeker en je ook nog een hoop tijd kan besparen.

Free marketeer 2: Google

Google is dat personeelslid dat lui lijkt. Alles, werkelijk alles, moet je op een presenteerblaadje aanreiken, en dan ook nog precies zoals Google het wil hebben. En als je alles op de juiste manier hebt aangeleverd en ingericht mag je misschien, maar dat is niet gegarandeerd, meedoen met de grote jongens op pagina 1.

Maar is Google wel zo lui en zo verwend? Goed beschouwd is wat Google wil eigenlijk niet zo onlogisch: een kwalitatief goede website die uitgaat van de bezoeker, goed te indexeren is, snel laadt en goed beveiligd is. Dat wil de bezoeker ook: die heeft een probleem waarbij hij geholpen wil worden. Jij moet weten wat dat probleem is. Zie Google dus als je bezoeker en baseer je content op zijn vraag.

Zorg dat Google makkelijk de weg kan vinden op je site en je site goed kan indexeren. Optimaliseer de site voor mobiel. Verwerk de zoektermen (lees: de vragen van potentiële klanten) die voor jouw dienstverlening belangrijk zijn in je content. Analyseer je bezoekersstatistieken met Google Analytics of met het open source alternatief PIWIK.

En staar je niet blind op die nummer-1 positie. Er is meer dan Google. Persoonlijk contact bijvoorbeeld. Minstens even waardevol en vaak een stuk gezelliger.

Gratis is natuurlijk nooit helemaal gratis

Dat ze het gratis doen, betekent nog niet dat je gloednieuwe personeelsleden geen waardering verdienen. Integendeel, je moet ze koesteren. Hou dus je website en je extensies up to date, technisch én inhoudelijk. Werf nieuwsbriefleden op social media. Schrijf die blog, verstuur die nieuwsbrief, vul zelf ook eens je formulieren in en check je Google ranking. Want wat aandacht krijgt, dat groeit - en dat geldt zowel voor je personeel als voor je bezoeker.

Joomla! tips ontvangen?

  1. Please let us know your name.
  2. Please let us know your email address.
  3. Antispam testvraag: wat is Anja's voornaam?
  4. Dat klopt niet, probeer het nog eens

Meer nieuws & tips

  • Technisch onderhoud van mijn Joomla-website, kan ik dat zelf?

    Je nieuwe website is live en je gaat lekker aan de slag met het bijhouden van de inhoud: bloggen, nieuwsartikelen, foto’s, misschien een agenda en een nieuwsbrief, zodat je site voortdurend actueel is en goed scoort in de Google rankings. Maar hoe zit het met het bijhouden van de techniek?
  • From Russia with Love

    De website van Joop (gebouwd met Joomla 2.5.28) deed het prima, dus hij zag eigenlijk niet in waarom hij hem zou moeten updaten. Tot hij ongewenst bezoek kreeg van Russische hackers. Lees hier hoe het goed kwam.
  • Probleemloos updaten van Joomla! 3.6.0 naar 3.6.1 (of 3.6.2)

    Ha fijn, een update! Snel even installeren... en dan krijg je een foutmelding. Wat nu? De handigste truc is zorgen dat je die foutmelding níét krijgt. Hieronder lees je hoe je dat doet. En mocht je de foutmelding al hebben, dan lees je hier ook hoe je het oplost.
  • Gratis personeel: laat je website voor je werken

    Voor veel mensen is een website vooral een visitekaartje of een digitale folder. Maar wie een beetje slim nadenkt maakt er een gratis personeelslid van, dat allerlei klussen zonder morren voor je uitvoert. Kun je je daar niet zo veel bij voorstellen? Dan vind je hier drie voorbeelden: twee free marketeers en een afdeling automatisering.
  • May the Forms be with You - Part I

    De handigste manier om informatie in of uit je database te krijgen? Een formulier. Formulieren zijn de power-ups van je website. Je kunt ze gebruiken voor simpele dingen. Een contactformuliertje is zo gemaakt. Maar wist je dat je met formulieren ook een mini-webshop kunt bouwen? Of het invoeren van gegevens in een extensie kunt vergemakkelijken? Of een workflow kunt vormgeven?
  • AcyMailing inschrijfformulier maken met antispam

    Nieuwsbrieven versturen vanuit je website, het kan met AcyMailing. Maar de gratis starter editie heeft in het aanmeldformuliertje geen mogelijkheid om spam te voorkomen. Hoe regel je dan dat je website niet overladen wordt door spamrobots die duizenden aanmeldformuliertjes invullen? Je kunt de betaalde editie aanschaffen – of een aangepast aanmeldformulier maken in RSForm!Pro.
  • Dokter Joomla, moet ik naar de JoomlaDagen?

    Twijfel je of je naar de JoomlaDagen moet gaan? Dat deed ik ook, ooit (toegegeven, niet zo lang, maar toch). In deze blog zet ik een paar vragen op een rijtje. En ik wil natuurlijk niet vooruitlopen op mijn eigen adviezen, maar noteer maar vast in je agenda: 31 maart t/m 2 april 2017, Woudschoten, Zeist.
  • Ingebouwde SEO-tool voor je Joomla!-site

    Dat niet-werkende links slecht voor je website zijn, hoef ik je denk ik niet te vertellen. Maar wist je dat Joomla! een ingebouwde tool heeft om niet-werkende links te fiksen? En dat je die tool ook voor allerlei andere doeleinden kunt inzetten, bijvoorbeeld om zoekmachinevriendelijke links te creëren?
  • Joomla! nieuws & tips in je mailbox

    Nieuwe Joomla-versies. Updates voor extensies. Informatie over veiligheidsrisico’s. Handige tips en trucs en slimme weetjes: soms is het fijn als iemand je gewoon even op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen.
  • Waarom jouw website wél interessant is voor hackers

    "Maar ik heb een kleine, niet al te druk bezochte, simpele website, met een paar artikelen erop en verder niks! Daar heeft een hacker toch niks aan?" Nou... wel dus. Deze blog legt uit wat jouw website betekent voor een hacker.