Anja de Crom deelt haar kennis.

 

Meer weten? Klik hier.

Ingebouwde SEO-tool voor je Joomla!-site

Dat niet-werkende links slecht voor je website zijn, hoef ik je denk ik niet te vertellen. Maar wist je dat Joomla! een ingebouwde tool heeft om niet-werkende links te fiksen? En dat je die tool ook voor allerlei andere doeleinden kunt inzetten? Misschien heb je 'm wel eens zien staan toen je in de backend op 'Componenten' klikte: hij heet 'Verwijzingsbeheer'.

Met verwijzingsbeheer, de naam zegt het eigenlijk al, kun je een link doorverwijzen naar een andere plek in je website. Dat geldt voor niet-werkende links, maar je kunt het ook op een andere manier gebruiken (daarover verderop meer).

Hoe werkt het? Allereerst moet je weten waar hij zit. Ga in de backend naar 'Componenten' en dan naar 'Verwijzingsbeheer'. Als je dit nog nooit gebruikt hebt, zou je een waarschuwing moeten krijgen dat de plugin uitgeschakeld is en geactiveerd moet worden, en een melding dat er geen resultaten worden gevonden. Ga naar Extensies -> plugins en zoek de plugin Systeem – Verwijzingen. Klik op het rode kruisje. Dat zal een groen V-teken worden. De plugin staat nu aan. Vanaf nu wordt elke link die een fout genereert bijgehouden in je Verwijzingsbeheer.

Probeer het zelf uit

Test dat door een pagina in je website te bezoeken die niet bestaat: open een nieuw tabblad, typ in de url-balk het adres van je website, gevolgd door een slash en iets niet-bestaands, bijvoorbeeld: anjadecrom.nl/actie. Je krijgt een foutmelding.

Die foutmelding zou je nu moeten kunnen terugvinden in je component Verwijzingsbeheer. Ga weer naar de backend -> Componenten -> Verwijzingsbeheer. Als het goed is, zie je daar de link staan die je net probeerde te bezoeken. Er staat een rood kruisje voor. En nu wordt het leuk: je kunt die link omleiden naar een bestaande pagina in je website. Bijvoorbeeld naar home. Klik op de link. Er opent een formulier waarin je dingen kunt invullen. Vul bij 'Bestemmings-url' de link in waar je naartoe wilt verwijzen. Klik op 'gepubliceerd' en vanaf nu wordt je onzin-url doorgeleid naar een pagina die wél bestaat.

Wanneer is dit handig

Verwijzingsbeheer is heel handig als je je website op de schop gegooid hebt, menu's hebt gewijzigd of allerlei andere dingen hebt aangepast. Het is ook handig om een lange link in te korten. Want: je kunt van een niet-bestaande link dus een bestaande maken.

Een (volkomen fictief) voorbeeld. Stel, ik wil dat mensen een security abonnement bij mij kopen en ik koppel daar een fijne korting aan. Ik schrijf een artikel dat de alias 'bestel-voor-1-december-een-security-abonnement-en-krijg-twee-maanden-gratis' krijgt. Da's best een lange titel. Het communiceert veel makkelijker als ik daarvoor anjadecrom.nl/actie kan gebruiken – en dat kan dus. Daarvoor typ ik één keer de url in bij mijn website, zodat-ie alvast in het verwijzingsbeheer terechtkomt. Daar zet ik vervolgens de url waar hij naar moet verwijzen en voilà, mijn simpele marketinglink is gemaakt.

Aandachtspuntje

Zolang de verzamelplugin aanstaat, zullen er urls verzameld worden. Je zou denken: op een gegeven moment zijn alle mogelijke verlopen links wel een keer aan de orde geweest, dus dan houdt dat verzamelen ook op… maar dat klopt dus niet. Na een paar weken zul je de meest vreemde links in je website aantreffen. Van hackers bijvoorbeeld, die op zoek gaan naar je Wordpress login, of naar gaten in extensies, of naar bestandjes. Die kun je niet allemaal omleiden. Daarom is het slim om de meest voorkomende 'echte' kapotte links te repareren en daarna de plugin uit te zetten. Je verwijzingen blijven dan gewoon bestaan, maar er worden geen nieuwe niet-werkende links meer verzameld.

Joomla! tips ontvangen?

  1. Please let us know your name.
  2. Please let us know your email address.
  3. Antispam testvraag: wat is Anja's voornaam?
  4. Dat klopt niet, probeer het nog eens

Meer nieuws & tips

  • Technisch onderhoud van mijn Joomla-website, kan ik dat zelf?

    Je nieuwe website is live en je gaat lekker aan de slag met het bijhouden van de inhoud: bloggen, nieuwsartikelen, foto’s, misschien een agenda en een nieuwsbrief, zodat je site voortdurend actueel is en goed scoort in de Google rankings. Maar hoe zit het met het bijhouden van de techniek?
  • From Russia with Love

    De website van Joop (gebouwd met Joomla 2.5.28) deed het prima, dus hij zag eigenlijk niet in waarom hij hem zou moeten updaten. Tot hij ongewenst bezoek kreeg van Russische hackers. Lees hier hoe het goed kwam.
  • Probleemloos updaten van Joomla! 3.6.0 naar 3.6.1 (of 3.6.2)

    Ha fijn, een update! Snel even installeren... en dan krijg je een foutmelding. Wat nu? De handigste truc is zorgen dat je die foutmelding níét krijgt. Hieronder lees je hoe je dat doet. En mocht je de foutmelding al hebben, dan lees je hier ook hoe je het oplost.
  • Gratis personeel: laat je website voor je werken

    Voor veel mensen is een website vooral een visitekaartje of een digitale folder. Maar wie een beetje slim nadenkt maakt er een gratis personeelslid van, dat allerlei klussen zonder morren voor je uitvoert. Kun je je daar niet zo veel bij voorstellen? Dan vind je hier drie voorbeelden: twee free marketeers en een afdeling automatisering.
  • May the Forms be with You - Part I

    De handigste manier om informatie in of uit je database te krijgen? Een formulier. Formulieren zijn de power-ups van je website. Je kunt ze gebruiken voor simpele dingen. Een contactformuliertje is zo gemaakt. Maar wist je dat je met formulieren ook een mini-webshop kunt bouwen? Of het invoeren van gegevens in een extensie kunt vergemakkelijken? Of een workflow kunt vormgeven?
  • AcyMailing inschrijfformulier maken met antispam

    Nieuwsbrieven versturen vanuit je website, het kan met AcyMailing. Maar de gratis starter editie heeft in het aanmeldformuliertje geen mogelijkheid om spam te voorkomen. Hoe regel je dan dat je website niet overladen wordt door spamrobots die duizenden aanmeldformuliertjes invullen? Je kunt de betaalde editie aanschaffen – of een aangepast aanmeldformulier maken in RSForm!Pro.
  • Dokter Joomla, moet ik naar de JoomlaDagen?

    Twijfel je of je naar de JoomlaDagen moet gaan? Dat deed ik ook, ooit (toegegeven, niet zo lang, maar toch). In deze blog zet ik een paar vragen op een rijtje. En ik wil natuurlijk niet vooruitlopen op mijn eigen adviezen, maar noteer maar vast in je agenda: 31 maart t/m 2 april 2017, Woudschoten, Zeist.
  • Ingebouwde SEO-tool voor je Joomla!-site

    Dat niet-werkende links slecht voor je website zijn, hoef ik je denk ik niet te vertellen. Maar wist je dat Joomla! een ingebouwde tool heeft om niet-werkende links te fiksen? En dat je die tool ook voor allerlei andere doeleinden kunt inzetten, bijvoorbeeld om zoekmachinevriendelijke links te creëren?
  • Joomla! nieuws & tips in je mailbox

    Nieuwe Joomla-versies. Updates voor extensies. Informatie over veiligheidsrisico’s. Handige tips en trucs en slimme weetjes: soms is het fijn als iemand je gewoon even op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen.
  • Waarom jouw website wél interessant is voor hackers

    "Maar ik heb een kleine, niet al te druk bezochte, simpele website, met een paar artikelen erop en verder niks! Daar heeft een hacker toch niks aan?" Nou... wel dus. Deze blog legt uit wat jouw website betekent voor een hacker.